Tillbaka Lausunto Keski-Pohjanmaan alueelliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan

Lausunto

Lausunto Keski-Pohjanmaan alueelliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan

26.09.2025

MTK Keski-Pohjanmaan lausunto koskien Keski-Pohjanmaan alueellista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Keski-Pohjanmaan liitolle 26.9.2025


MTK Keski-Pohjanmaa kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteaa seuraavaa.

YLEISTÄ

Tahdomme kiittää Keski-Pohjanmaan liittoa siitä, että liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitykseen liittyvä viestintä ja osallistaminen on ollut hyvää. Erityiskiitos liikennejärjestelmäsuunnittelija Turuselle.

Liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos on kattava ja perusteellisesti laadittu. Sen johdannossa onnistutaan tiivistämään suunnitelman strategiset suuntaviivat, jotka ovat asiakirjan tärkein sisältö.

 

KOMMENTIT LUVUITTAIN

Luku 2 Johdanto pitää sisällään strategiset suuntaviivat. MTK Keski-Pohjanmaa kannattaa tärkeimpänä strategisena suuntaviivana huoltovarmuutta.

Maakunnassa ja sen kautta kulkee yhteiskunnan kannalta useita kriittisiä hyödykkeitä. Satama- ja raideliikenne mahdollistavat suurempien määrien toimittamisen Kokkolan kautta koko Suomeen esim. Vuosaaren sataman toimintojen häiriintyessä. Valta- ja kantatieverkko on tärkeä väylä varmistaa isojen massojen kuljetukset, kuten puun ja elintarvikkeiden. Maatalouden tuottamat tuotteet kuitenkin noudetaan maaseudulta, alemman tieverkon ja usein yksityisteiden kautta.

MTK Keski-Pohjanmaa korostaa, että maakuntamme huoltovarmuuden kannalta alemman tieverkon sekä yksityisteiden ylläpito ja parantaminen vahvistavat huoltovarmuuttamme. Kuitenkaan huoltovarmuus ei synny vain hyvästä infrasta, vaan se edellyttää myös laadukasta kunnossapitoa. Etenkin alemman tieverkon kunnossapitoon on saatava maakunnassamme tasokorotus!

  • Talvikunnossapidon laadun on parannuttava: auraukset on tehtävä riittävän raskaalla kalustolla ja liukkauden torjunnasta (hiekotus, suolaus, höyläys) on huolehdittava tarkasti
  • kelirikkoaikojen on lyhennyttävä ja lanauksia tehtävä ajoissa ja riittävästi
  • kesällä pölyn torjunta on varmistettava

Vähintään nämä toimet tarvitaan, jotta elintarvikkeet saadaan maatiloilta aikataulussa, turvallisesti ja terveellisesti liikkeelle. Maakuntamme tuottaa valtaosin tuoretuotteita, joiden kuljetus vaatii erityistä tarkkuutta näillä osa-alueilla.

Tämä kaikki edellyttää määrätietoista työtä pitkäjänteisen rahoituksen varmistamiseksi nimenomaan alemman tieverkon tarpeisiin.

Tärkeä strateginen suuntaviiva on myös satamatoimintojen kehittäminen elintarvikelogistiikan varalta. Tämä on tärkeä näkökulma kansalliselle huoltovarmuudelle, mutta luo myös mahdollisuuksia elintarviketeollisuuden investoinneille alueellemme. MTK Keski-Pohjanmaa kannattaa tätä strategista suuntaviivaa.

Luonnoksen sivulla 10 kerrotaan alkutuotannon työllisyysvaikutuksista. MTK huomauttaa, että terminologiassa on tarkennettavaa. 13 % työllisistä on ruoka-alalla. Koko biotalous työllistää tästä vielä huomattavasti enemmän, arviomme mukaan yli 20 %.

Luvussa 3.2 on oikein todettu alueemme biotalouden mahdollisuudet biopolttoaineiden tuottajana. Tämä on tärkeä strateginen painopiste, joka tulee huomioida suunnitelmassa. Parhaimpana mahdollisuutena näemme biokaasun mutta myös biodieselin tuotannon. Muistutamme, että maakunnassa on käynnissä lukuisia puhtaan siirtymän energiahankkeita, jotka sähköistävät yhteiskuntaa. Hyvällä liikennejärjestelmäsuunnittelulla voidaan näiden hankkeiden hyötyjä kohdistaa paremmin myös maaseudun hyödyksi, esim. sähköinen kevyt- ja raskasliikenne.

Biopolttoaineiden kasvumahdollisuudet meriliikenteessä on syytä myös huomioida.

Tämä edellyttää nopeaa toimintaa biokaasuliiketoiminnan kehittämisessä, johon tulee velvoittaa toimijoita osallistumaan maakunnallisesti. Tarvitsemme nopeasti jalkautuvan tuotanto- ja jakeluinfran kehittämiskartan toimijoiden investointikynnystä madaltamaan.

Luvussa 3.4 on tärkeää tunnustaa maakuntamme veto- ja pitovoiman, mutta myös varautumisen ja huoltovarmuuden kannalta meidän autoriippuvuutemme. Julkisen talouden supistuessa paikalliset julkisen liikenteen palvelut voivat heikentyä. Ilman autoja maaseutumme elinvoima romahtaa. Autoilun tulee kuitenkin uudistua ja suunnitelmassa tulee huomioida uusien polttoaineiden käyttö sekä sähköistyminen. Lapsiperheiden houkuttelu maaseutualueille tapahtuu edullisempien asuntojen perässä, mutta edellyttää sujuvaa autoilua. Tämä on tärkeä vetovoimatekijä maakunnan maaseutukunnille ja -kaupunginosille.

MTK Keski-Pohjanmaa kiittää hyvin laaditusta luvusta 6.1.

Tässä on tunnistettu oikein yksityisteiden, alemman tieverkon ja ylemmän tieverkon kytkös toisiinsa, joka on edellytys alkutuotannon toiminnalle niin normaalitilanteessa kuin kriisien aikana. Eri väylätasojen yhtymäkohdat ovat tärkeitä panostuskohteita, alemman tieverkon parantamisen, yksityisteiden kehittämisen sekä yleisesti teiden kunnossapidon lisäksi. Metsätalouden toimintaedellytykset on huomioitu myös hyvin.

MTK Keski-Pohjanmaa tarkentaa, että puhumme vielä elintarvikealan kasvumahdollisuuksista vielä tässä vaiheessa, mutta huoltovarmuuden kannalta kylmäkonttilogistiikkaa kannattaa kehittää jo nyt.

MTK Keski-Pohjanmaa muistuttaa, että maatalouden rakennekehityksen edetessä maatilojen tilakoko kasvaa. Samaan aikaan logistiikan tehostamiseksi myös esim. maitokeräilyssä käytettävän kaluston koko kasvaa. Tämä edellyttää alemman tieverkon ja yksityisteiden kantavuuden korotusta, tilakeskusten liittymien parantamista ja ylipäätään sen, että tilat ovat saavutettavissa suuremmalla kalustolla. Samat huomiot koskevat myös puukuljetuksia metsäautoteiltä alemmalle tieverkolle.

Luvussa 9 mainitut pääväylät ovat tärkeä osa alueemme elinvoimaa. MTK Keski-Pohjanmaa muistuttaa, että tuoreiden maataloustuotteiden kuljetusten kannalta tärkeä väylä on myös tiet 63, 13 ja 28.

Luvussa 10 mainittu työkoneiden päästöihin puuttuminen tarkoittanee, niiden vähentämistä. MTK Keski-Pohjanmaa toteaakin, että aktiivinen TKI-työ tällä saralla tuottaa ja on jo tuottanut hedelmää. Vaihtoehtoiset ratkaisut fossiiliselle polttoaineelle maa- ja metsätalouskoneissa ovat tätä päivää. Päästövähennyksiä tavoiteltaessa on huomioitava, ettemme edistä sellaisia ratkaisuja, jotka eivät kestä olosuhteitamme, etenkään kylmää talvea. Sellaiset ratkaisut heikentävät huoltovarmuuttamme merkittävästi.

MTK Keski-Pohjanmaa haluaa nostaa liikenteen turvallisuudessa esiin maataloudesta tutut hitaat ajoneuvot. Maatalouden työkoneet käyttävät sesonkiaikoina koko tieverkkoa, mikä voi johtaa myös vaaratilanteisiin ja liikenteen ruuhkautumiseen. MTK Keski-Pohjanmaa toivoo, että Keski-Pohjanmaalla mennään kohti turvallisempaa ja kunnioittavampaa liikennekäytöstä, jossa ymmärretään alkutuotannon hitaiden ajoneuvojen välttämättömyys. Ajo-opetuksessa on jatkossakin korostettava maataloustyökoneisiin liittyviä erityistilanteita, niiden hitaus, leveys sekä liikeradat, etenkin peräylitys käännös- ja risteystilanteissa.

Lisäksi MTK Keski-Pohjanmaa muistuttaa, että hirvieläinten metsästys on tärkeä osa turvallista liikennejärjestelmää. Hallittu hirvieläinkanta etenkin lähellä vilkkaita väyliä on tärkeä turvallisuustekijä. Tämä tulee huomioida myös kohdassa 14.2.

Luvussa 11 puhutaan liikenteen automaatiosta. Tässä vaiheessa eikä lähitulevaisuudessa ole näköpiirissä, että maatalouskoneet olisivat automatisoitua liikenteessä, mutta MTK Keski-Pohjanmaa huomauttaa, että se on arkipäivää liikenteen ulkopuolella pelloilla, jossa traktoreiden automaattiohjaus yleistyy nopeasti ja mahdollistaa sentintarkan työskentelyn. Samoin tilakeskuksissa voi toimia jo itsenäisiä työkoneita esimerkiksi eläinten ruokintaan liittyen.

Drone-ilmailu tulee yleistymään maa- ja metsätaloudessa. Laajojen alueiden kasvillisuuden ja puustojen kuvantaminen ja mittaaminen, täsmälannoitus ja -kasvinsuojelu ovat jo nyt alueemme TKI-tutkimuksessa mukana. MTK Keski-Pohjanmaa toteaakin, että liikennejärjestelmäsuunnitelmalla edesautetaan tämän kehittymistä: minimoidaan ilmaliikenteen rajoitteet, varmistetaan sujuva lupaprosessi, tuetaan TKI-toimintaa ja varmistetaan nämä mahdollistavan lainsäädännön kehittyminen. Tulevaisuudessa voi olla tarpeen dronien lentokorkeuden lisääminen ja lentokäytävät siirryttäessä alueiden välillä.

MTK Keski-Pohjanmaa kannattaa luvussa 16 esitettyjä kärkitoimenpiteitä.

Luvussa 17 esitettyä mittaristoa MTK Keski-Pohjanmaa pitää riittävänä.

Luvussa 19 käsitellään vaikutusten arviointi. MTK Keski-Pohjanmaa pitää tärkeänä, että arvioinnissa huomioidaan vaikutukset maaseutuun.

 

LOPUKSI

MTK Keski-Pohjanmaa toivoo, että liikennejärjestelmäsuunnitelmaa esitellään toimeenpanovaiheessa aktiivisesti kunnille ja yrityksille eri tavoin, esimerkiksi keskipohjalaisten kuntien ja yritysten seminaarissa muiden alueen ohjelmien mukana.

 

Kokkolassa
26.9.2025

MTK Keski-Pohjanmaan puolesta,
Niko Hyppönen
Kenttäpäällikkö