Takaisin MTK Keski-Pohjanmaan luottamusjohdossa muutoksia – Henna Vuotilasta puheenjohtaja

Tiedote

10.01.2023

MTK Keski-Pohjanmaan johtokunta on valinnut puheenjohtajaksi Henna Vuotilan Himangalta. Varapuheenjohtajaksi johtokunta valitsi Atso Ala-Kopsalan Toholammilta.

Henna Vuotila valittiin MTK Keski-Pohjanmaan puheenjohtajaksi.

MTK Keski-Pohjanmaan johtokunta piti järjestäytymiskokouksensa Kokkolassa 9.1.2023. Johtokunta valitsi MTK Keski-Pohjanmaan puheenjohtajaksi Henna Vuotilan Himangalta ja varapuheenjohtajaksi Atso Ala-Kopsalan Toholammilta. Vuotila ja Ala-Kopsala vaihtavat rooleja: Vuotila on toiminut aiemmin varapuheenjohtajana ja Ala-Kopsala puheenjohtajana.

Henna Vuotila on maidontuottaja Himangalta. Hän on toiminut aktiivisesti MTK:ssa: valtuuskunnassa vuodesta 2013 ja liiton johtokunnassa vuodesta 2021. Vuotila on MTK:n osaamis- ja hyvinvointivaliokunnan jäsen ja Melan hallituksessa. Vuotila ottaa uuden luottamustehtävän vastaan kiitollisena edellisten tekemästä hyvästä työstä.

- Aiempien puheenjohtajien saappaat ovat isot täytettäväksi, mutta otan haasteen mielelläni vastaan, Vuotila sanoo.

Alkanut vuosi toi tullessaan alueellemme uuden lomitusyksikön, Suomeen maatalouspolitiikan uuden ohjelmakauden sekä eduskuntavaalikevään. Erityisesti kannattavuus, maatalousyrittäjien hyvinvointi sekä nuorten saaminen alalle on herättänyt keskustelua.

- Meidän on itse nostettava näitä asioita esiin, ja näiden asioiden parissa myös MTK Keski-Pohjanmaa tekee työtä, Vuotila kertoo.

Ala-Kopsala toimi liiton puheenjohtajana vuodesta 2014 saakka. Ala-Kopsalan mukaan töitä edunvalvonnassa riittää jatkossakin. Heikko kannattavuus ja monelta taholta tiukentuva sääntely herättävät huolta jo huoltovarmuuden kannalta. Muuttunut maailman tilanne vaatii myös huoltovarmuuden kehittämistä etenkin ruuan ja energian osalta.  Siksi päätöksenteossa tulisikin kuunnella enemmän heitä, jotka tuotavat ruokaamme, sitovat hiilen ja kasvattavat metsät.

- Maa- ja metsätalousalan toimijoille on annettava työrauha huoltovarmuuden varmistamiseksi, Ala-Kopsala herättelee pohtimaan.

Lisätietoa:
Henna Vuotila, puheenjohtaja, 044 5374487